1-Bir spor takımı veya bir askeri birlik nasıl motive edilir?
Benim fikrime göre öncelikle ortak bir hedefe doğru çabalayan bir grup insan bir takım olarak motive edildikleri zaman en iyi şekilde çalışırlar. Takım ruhu, arkadaşlık, elbirliği ile bir hedef oluşturma ve bu hedefi beraberce yakalama isteği bir spor takımı veya askeri birlik için güçlü motive edicilerdir.
Bir spor takımını ele aldığımızda fiziksel ve zihinsel olarak hazır olan bir takım motive edilebilir. Bu yüzden öncelikle takımdaki oyuncuların fiziksel ve zihinsel sorunları göz önünde bulundurulmalıdır. Takımları motive etmek için birkaç altın kural vardır:
Ø Takıma çalıştırmak yerine, takımınızla beraber çalışmak.
Ø Bir takıma yaklaşımlar metotlardan daha güçlü motive edicidir.
Ø Otoritenizi ne zaman, nasıl kullanacağınızı bilmek önemlidir.
Ø Disiplin insanları kabul edilmiş prensiplere dayanan ahenk içinde davranmaya götürür
Ø Diğer insanların tavsiyelerini, tekliflerini, fikirlerini göz önünde bulundurmalı fakat kararları kendiniz vermelisiniz.
Ø Motive eden olarak her zaman bilgilerinizi artırmalısınız.
Ø Hatalara belli bir seviyede izin vermelisiniz. Çok otoriter olmak baskı, stres ve korku getirir.
Ø İlk etapta mükemmelleri aramak yerine mükemmele ulaşmak için takımla birlikte çalışmalısınız.
Ø Takım başarısı yeterli hazırlığın ve cesur hareketlerin sonucudur.
Ø Kaybetmemek için takımın zaaflarını öğretmelisiniz.
Ø Takımı motive ederken kaybetmekten korkulmamalıdır.
Ø Başarısızlıklar, başarılardan daha öğreticidir.
Takımdaki bireylere karşı yapılan davranışlar ve sözler takım oyuncularını etkiler. Onları motive etmek istiyorsanız, onların ne hissettiklerini ve istediklerini göz önünde bulundurmalısınız. Katı ve çok otoriter olunmamalı bunun yanında disiplini de elden kaybetmemelisiniz. Sadece kazanmak amaçlı yaklaştığınızda takım oyuncuları bunu hisseder ve maç esnasında hata yapmaya başlarlar. Onlara güvendiğinizi dile getirin ve onlara motive edici konuşmalar yapın. Bir takım fiziksel ve zihinsel hazırlığın yanında güzel bir motive edici konuşmaya da ihtiyaç duyacaklardır.
Başarı sadece motivasyona değil aynı zamanda sabır ve toleransa da ihtiyaç duyar.
2- Üniversite giriş sınavlarına hazırlık aşamasında öğrenciler nasıl motive edilebilir?
Sınava hazırlanan öğrencilerin öncelikle bir ideale sahip olması gerekmektedir. Örneğin; Ben hayattan ne bekliyorum? Nasıl bir üniversite kazanmak istiyorum? Ne okumak istiyorum? Ve öğrencinin bir meslek hayali olması gerekiyor. Sadece sınava odaklanmak ya da üniversiteye odaklanmak öğrenciyi sınav için motive etmez.
Sınava girecek öğrencilerin sınavdan önce ne konularda eksiğim, nerelerde hata yapıyorum gibi hususlarda kendini bilmeli ve taktik ve strateji belirlemelidir. Bize düşen görev öğrencileri motive ederken;
ü Olumsuz geri bildirimlerden kaçınmak.
ü Öğrencilere negatif yönde etkiye-tepki olsun diye motive etmeye çalışmamak.
ü Sınava girecek öğrenciye çalış, çalış, çalış diye baskıda bulunmamak.
ü Öğrenciye güvendiğiniz duygusunu hissettirmek.
ü “Sen elinden geleni yap, sonuç ne olursa olsun biz senin yanındayız” gibi telkin edici sözler öğrencinin sınav stresini azaltacaktır.
ü Çalışma sonucunda bir ödül belirleme de motivasyona katkı sağlar.
ü Öğrencinin potansiyeli bilinmeli ve aşırı beklentilere girilmemelidir. Bu öğrenci üzerinde stres yaratır.
ü Eleştirilmesi gereken durumlarda eleştirin, ancak yargılayıcı olmamak.
ü Huzurlu bir ortam yaratmak
ü Ders çalışma davranışını önemsemek
ü Karşılaştırmalardan uzak durmak, başkasının çocuğunu örnek göstermemek.
Birçok öğrenci üniversiteye girememe durumunda anne ve babalarının kendilerine yönelik sevgi ve güvenlerini kaybedeceklerini düşünmektedirler. “Başarılı olursam beni daha çok severler” düşüncesine öğrencilerimizde rastlanmakta. Öğrenciyi koşulsuz sevdiğinizi hissettirmelisiniz.
3- Nasıl bir sınıf ortamı ve yönetimi öğrencileri motive edebilir?
Eğitimde istenilen verimin elde edilebilmesi için olumlu bir sınıf ortamının yaratılması ve yönetiminde motive edici olması öğrenciler için başarıyı getirecek unsurlardandır. Öncelikle sınıfların fiziksel şartları öğrencilerde büyük etkiler yaratabilir.
FİZİKİ ŞARTLAR: Motivasyonu artırmak istediğimiz bir sınıf ortamı oluşturmak için öncelikle sınıfın fiziki şartların da düzgün olması gerekir. Bu şartlar;
Öğrenci Sayısı: Öğrenci sayısının çok olduğu bir sınıfta öğretimde bulunmak zordur.İdeal öğrenci sayısı sınıf düzeyine, dersin konusuna, kullanılan öğretim yöntemlerine, öğretmenin öğretmenlik beceri ve yeteneklerine göre değişebilir. Sakin sınıflar öğrenciye ders çalışma olanağı ve öğretmenle daha çok iletişime geçmeyi sağlar.
Yerleşim Düzeni: Başarılı bir yerleşim düzeni, sınıf içi etkileşimi ve öğretimi olumlu yönde tekliler. Kaynakları kolaylaştırır. Bunun için öğrencilerin birbirini ve öğretmenlerini rahatça görebilmelerine dikkat edilmelidir.
Isı, Işık, Renk: Isı, öğrencilerin derse yönelik konsantrasyonunda etkili iken ışık, insan psikolojisi üzerinde etkili olan önemli bir fiziksel değişkendir. Sınıfta, iyi renk uyumunun sağlanması da göz estetiği ve zihinsel etkinlik açısından uyarıcı etkiler yaratabilir. Bu nedenle, öğretmenin mutlaka bunlara dikkat etmesi gerekir.
Gürültü: Öğretmen-öğrenci etkileşimini olumsuz yönde etkileyen bir değişken olan gürültü, derse yönelik ilgi ve dikkat kaybı gibi nedenlere bağlı olarak ortaya çıkar. Huzurlu bir öğretim ortamının sağlanması için öğretmen öğrencilerin ilgi ve dikkatlerini her durumda uyanık tutmalıdır
Temizlik: Temizlik alışkanlığı kazanmak, öğrencilerin gelişimi için gereklidir. Bedensel temizliğin önemini kavrayan öğrencinin aynı duyarlılığı çevresi için de göstermesi çok doğal bir tepkidir.
Görünüm: Sınıftaki eşyaların uyumlu ve amaca uygun olarak yerleştirilmesi gereklidir. Uygun bir görünüm öğrenciyi olumlu yönde etkiler ve öğrencinin seçici bir kişilik kazanma bilinci geliştirmesine de katkıda bulunur
Sınıfta olması gereken kurallar vardır. Kuralsız, başı boş bir sınıf dağınıklığı ve gürültüyü getirir fakat öğretmen ya da yönetici sınıfla ilgili kural alırken;
ü Kurallar belirlenirken, öğrencilerin görüşleri alınmalıdır. Öğrenciler kendi koydukları kuralları daha kolay benimserler.
ü Kural sayısı çok fazla olmamalıdır. Kurallar belirlenirken sınıf düzenini en çok bozan davranışlar göz önünde bulundurulmalıdır.
ü Öğrencilere kuralların neden önemli olduğu ve bu kurallara uymanın kendileri için yararları anlatılmalıdır.
Ø Öğretmen öğrencileri, ders anlatırken ve çalışırlarken sürekli izlemelidir.
Ø Bu nedenle öğretmen gözleri ile sınıfın tümünü kontrol altında tutmalı, gezinirken ders anlatmalı ve öğrencilerin tümünü görebileceği yerlerde oturmalıdır. Öğrencileri izlerken bir sorun ortaya çıktığı zaman büyümesine izin vermeden hemen durdurmalıdır.
Ø Sınıfta sıkı-etkin, kendisine sunulan öğretim materyallerinden hoşlanmayan öğrenciler doğal olarak kendilerini oyalayacak başka etkinliklere yöneleceğinden, öğretim etkinliklerini çekici hale getirmelidir.
Ø Öğrencinin gösterdiği olumsuz davranışın nedenini düşünülmelidir.
Ø Öğrenci merkezli öğretim yöntemlerini tercih edilmelidir.
Ø Akademik yetersizliği nedeniyle olumsuz davranışta bulunan öğrenciye, mükemmel olmasını beklememeli ve motive edici konuşmalıdır.
Ø Olumsuz ve kırıcı davranışı olumlu ve yapıcı davranışlara yönlendirilmelidir.
Ø Olumsuz davranışta bulunan öğrenciyi, sevdiği ve hoşlandığı çalışmalardan, etkinliklerden mahrum bırakılmamalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder