*Babies can distinguish speech sounds before actually producing them.
(1. vize soru 1)
*According to Piaget, children develop CONCEPTS before they use language to label them. ( tıpkı bilişsel gelişimde olduğu gibi şekil ve kavramlar çocuğun dil öğreniminde önemli bir yer tutar. Semboller sistemi.) (1. vize. 2.soru. önemli.)
*developmental sequences: dilin özelliklerinin ortaya çıkması ve gelişmesi esnasında tahmin edilebilen bir çok dönem vardır. İşte öğrenilen bu özelliklerin ortaya çıkma,gelişme süreci “developmental sequences“ ya da “evreler” diye tarif edilir. (universal patterns.) (soru 3)
KRASHEN’S MONITOR MODEL ( 2 soru krashen dan gelmiş geçen yıl.)
1. Acquisition/learning
ACQUISITION requires meaningful interaction in the target language in which speakers are concerned not with the structure but meaning.
( soru 21.)
(krashen a göre SLL yi öğrenmenin 2 yolu var, biri acquisition diğeri learning. Acquisition a daha çok önem veriyor. Çocuk kurallara bağlı kalmadan örneklere maruz kalarak dili öğreniyor. Öğrenme edinime dönüşemez. Krashen acquisition a vurgu yapar.)
2. Monitor hypothesis
Krashen a göre her şeye öncülük eden edinilen sistemdir(acquisition.) çocuğun öğrendiği şeyler ise sadece bir editör görevi görür. Yani kuralları biliyor olmak sadece edinilen dile destek sağlar. Dil öğretiminin temelinde öğrenmeden çok edinim olmalıdır.)
3. The natural order hypothesis (1. vize 28. soruya bakınız)
Krashen doğal düzenin(natural order) sınıfta verilen kurallar düzeninden çok farklı olduğunu gözlemiştir. dilbilgisi yapılarının edinilmesinin tahmin edilebilir bir sıra dahilinde gerçekleştiğini söyler. Herhangi bir dilde, öğrenen kişinin ana dili etkili olmaksızın bazı yapılar erken edinilirken bazıları daha geç olur.
4. Input hypothesis
Anahtar kelime comprehensible input. Öğrenciye verilen mesaj anlaşılır olmalı ki edinim gerçekleşsin. Verilen bilgi öğrencinin mevcut bilgisinde daha üst bir seviyede olmalıdır. Krashen ın tanımıyla “i+1”. Bir yetişkinin çocukla konuşması, bir öğretmenin dil öğrencisiyle konuşması ve yabancı bir konuşma arkadaşının bir dil öğrencisiyle konuşması etc..
5. The affective filter
Comprehensible input almasına rağmen başarısız olan öğrencilerin başarısızlığını affective filter a bağlar krashen. Burada edinimi etkileyen hayali bir bariyer söz konusu. Motivasyon, öz-güven ve endişe, alınan anlamlı mesajların kalıcılığı ve kuvvetini artırmak yada düşürmek suretiyle dil edinimini etkiler. Ve bu engeller kaldırıldıkça edinim de artacaktır.
CAH: iki dil arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları ön plana çıkararak yabancı dil öğretme olayı. BEHAVIORISM ekolünden ortaya çıkan bir yöntemdir. sonraları insanın sadece tekrar ederek öğrenen bir canlı olmadığı öğrenilince yerini ERROR ANALYSIS olayına bırakmıştır.
The verb “ bakmak”
We say: ayşe çocuğa baktı. (-a)
An english speaker say: ayşe looked at the child. (at)
Bu tür farklılıklar ya da benzerlikler farklı bir dili öğrenirken çocuğun zorluk çekmesine neden olur. Behaviorism e göre bunu üstesinden gelmenin yolu *repetition ve *memorization yapmaktan geçer.( 1. vize 24.soru)
*Psychological theories rejects a special mecanism for processing linguistic input. (1. vize 29. soru.)
*MODIFIED INPUT is common to all L1 and L2 learners.
(yani dili çocukların anlayacağı şekilde basite indirgemek, anlaşılır kılmak.) (soru 18.)
*COMPETITION MODEL
competetion model connectionist persepticve ile yakından ilgili..
dil ögrenirken ögrenenin illa attetinona ihtiacı yok veya herhangi bir innate brain module ihtiyacı yok. sadece dilin şekli değil aynı zamanda anlamı ve kullanşınııda tanımlar..
(the competition model is proposed as an explanation for both first language and second language acuquisiton)
bie diger önemli noktalar cue lar.competition modele göre,ikinci dil edinimi ögrencilerin ögrendikerli dilde uygun farklı cueların önemiini ilgilerini gerektirir. Cue gördüğümüz yerde competition model işaretleyelimJ (bakınız 1. vize 30. soru)
dil ögrenirken ögrenenin illa attetinona ihtiacı yok veya herhangi bir innate brain module ihtiyacı yok. sadece dilin şekli değil aynı zamanda anlamı ve kullanşınııda tanımlar..
(the competition model is proposed as an explanation for both first language and second language acuquisiton)
bie diger önemli noktalar cue lar.competition modele göre,ikinci dil edinimi ögrencilerin ögrendikerli dilde uygun farklı cueların önemiini ilgilerini gerektirir. Cue gördüğümüz yerde competition model işaretleyelimJ (bakınız 1. vize 30. soru)
· FEEDBACK is important in both behaviorism and interactionism.
(1. vize soru 31)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder